Alla inlägg under april 2013

Av Maria - 21 april 2013 22:40

Fick hoppa in och ta ett pump pass idag. Stackarn hade fått magsjuka. Känns bra att kunna hjälpa till ibland.

Efter passet kom det framm två deltagare till mig.

Jag lskar verkligen när de kommer och frågar om saker. Man vill ju hjälpa till så att de kan nå sina mål. Att man kan göra lite skillnad.

En hade problem med vänstra halvan av sin rygg. Fick ont i uppvärmningen och i benböjslåten. 

Först undrade jag om det var i benböjen som hon fick ont under uppvärmningen. Det visste hon inte men trodde det.

Så vad gör man. Jo tittar först och främst på tekniken. 

Pratar om viktval. Rekomenderade att ta av och då hade hon inte tungt alls.

Sen rekomenderade jag styrketräning.


Den andra hade kommit och börjat träna efter en graviditet. Hade problem i ryggen när hon körde bröst och mage.

Var svankryggig och då jag själv är det så bad jag henne att tänka på sina höfter. Att skjuta upp dem när hon ligger på rygg så att svanken kommer närmare golvet. Då jobbar inte ryggen utan den får avlastning. Samtidigt måstee man spänna magmusklerna. Vilket inte är lätt då man återkommit från en graviditet.

Även där var det också att rekomendera lätta vikter och styrketräning.

Hon svarade mig då att det var därför hon valt pumpen. För att stärka upp sin rygg.


Jo jag älskar pumpen och jag gillar det den ger mig. Men om jag vill att mina deltagare ska hålla, att de ka komma tillbaka så måste man vara ärlig. Pump är muskelnedbrytande. Jo vi kör med stång. Ja vi har tunga vikter på. Du blir uthållig. Du orkar länge i vissa övningar. Men stark???? Jo kanske lite. Men det allra bästa är att komplettera med styrketräning. Så att du bygger muskler. Så kan säga att de blev lite chockade. Visst kan jag sälja in att pumpen är det bästa man kan göra. Och ja jag hade inte tränat och instruerat det om jag inte älskade det.

Men man måste vara ärlig. 

Är man ärlig i sina råd kommer deltagare tillbaka.

De känner at träningen kommer ge dem något. De känner att det ger resultat.

De vill ha konkret VAd kan jag göra och det är det jag ska ge dem.

Kan säga att de sa att de skulle ta en gym genomgång. Men att de skulle komma tillbaka till pumpen :)


Efter pumpen gick jag själv på ett pass. Man får ju passa på ;)


 


Kan säga att det var ett av de jobbigaste pass jag varit på. Cirkelträning på hög nivå. Om jag skulle kunna gå på detta en gång i veckan som komplement till annan träning så skulle det ge grymma resultat.


Så denna söndag har gått i träningens tecken så blir skönt med en vilodag imorgon :)


Godnatt alla 


// Maria


Av Maria - 21 april 2013 14:33

Njuter av att vara ute. En klarblå himmel, att hänga ut tvätt och två barn som bara älskar det.

Ohhhh härliga vår :)

Av Maria - 21 april 2013 10:48

Det är nog en fråga som vi alla behöver ställa oss. Varför ska vi träna? Varför behöver jag det?


Jag vet varför jag behöver det. Finns fler anledningar. Men den första och främsta är: Jag mår så bra kroppsligen och själsligen.

Men det går upp och ner. Precis som det gör hos de flesta.

Men man måste kämpa vidare. Ta en promenad om det känns motigt.

Inte sätta sig i soffan. Ok du vill inte till gymmet och styrketräna eller gå på pass. Ta inte den enkla vägen och släng dig i soffan med den där glassen, godiset eller vad det är som du tröstar dig med. Ta en promenad. Gå lite och känn om det hjälper lite i alla fall. Du har ju i alla fall gjort något.

Man kan inte vara på topp alla dagar. Inte ens jag. Jag har dippar. En del långa andra korta. Men jag är lyckligt lottad. Jag har en underbar vän som jag kan prata med. Som gör att de där dipparna blir mindre och mindre. Tror inte hon vet om det själv. Men ibland kan det vara det som behövs. Någon som finns där. Som kan lyssna. Behöver inte ens vara någon du känner. Bara man får lufta sig lite när det känns motigt.

Men jag vet hur det är. Att kämpa, att stångas mot hjärnspökena.


Nu tränar jag en hel del och det behöver ju inte alla göra. Det bror på vad du har för mål, För förutsättningar. Alla är vi olika och vi kan ge olika i början. Vi börjar inte på samma ställe och vi vill kanske lite olika med vår träning.


När jag började träna var det för att jag har en nackskada. De sa till mig att det skulle hjälpa men jag var tveksam.

Det började göra mer ont efter ettt tag. Var nära att ge upp men till slut lättade det. De starkare och friskare musklerna tog över och hjälpte det skadade området.

Kunde jag träna mycket? Nej max en eller 2 ggr i veckan. 

Sen när det lättade kunde jag börja träna mer. Sen ville jag börja springa. Såg så roligt ut. Har ett dåligt knä. Det satte stopp. I huvudet i alla fall. Så jag började med cykel och det ledde till att jag blev instruktör.

Kände att det var något jag ville. Var ju ändå tvungen att alltid träna pga nackskadan och så älskade jag det :)

Inget jag ångrar en sekund av.


Tack vare cyklingen blev mitt knä starkare och tillslut kunde jag springa en mil. Inget jag visste. Bara anmälde mig till tjejmilen i stockholm och sprang. Var lite chockad kommer jag ihåg att jag inget kännde i knät. 

Nu för ett tag sedan lade jag ner cyklingen. Inte tränat det så mycket nu under ett år. Men tog upp det igen för 2 månader sedan. Vilken skllnad. Hade börjat känna av knät igen men idag när jag sprang min runda känndes ingenting. Nu har jag sprungit GBG varvet 3 gånger 4:e gången i år.


Vad jag vill berätta är att det finns en träning för dig. Att det finns en början som kan leda til så mycket mer. Man får testa sig fram. Det finns träning som jag inte gillar. Ingen idé att göra det då. Det kommer inte att ge mig något. Jag kommer inte ge 100% på det. Men man måste ge det en chans. Man vet sällan första gången man testar något. Mn måste ge det 4-5 chanser innan man lägger det på hyllan.


Ett litet citat från Olga Rönnberg: "Var en tjej med en PLAN.

När du är på gymmet: det är DE som ska undra över vad du äter och vad du tränar.Ha en WOW intensitet, ta plats."

 

Tycker att det gäller killar också.

 

Bjuder till sist på en bild som jag tycker är så talande:

 

 

 

Ha en underbar söndag och stötta varandra :)

 

// Maria

Av Maria - 19 april 2013 22:16

Dagen har varit fylld med jobb och underbar träning. Självklart också tid med mina barn :). Den är guld värd.

Idag hade jag och Elin happening pass på Sportlife Myggenäs. Zumba vs Bodypump. 30 min av varje. Ett kul pass tyckte jag tyvärr var det lite deltagare ca 10 st men vilken energi :).

Efteråt gick jag på mitt första Grit plyo pass. Åhhh vilket pass. Så jobbigt men det var också kul :). Älskade det. Synd att det inte finns på min hemanläggning. Grit plyo är intervallträning med inslag av styrka. En hel del spänst träning med hopp osv.

Nu blir det sängen :). Tydligen med en liten dotter bredvid mig. Mysigt.

// Maria

Av Maria - 19 april 2013 06:32

Varit ute på en härlig promenad nu på morgonen :). Man kommer hem och familjen sover fortfarande. En stund för mig själv hemma är en liten lyx i vardagen :). Men just nu är de igång. Jag ska till jobbet om 10 min och de ska till sin förskola. Skönt att jag jobbar kort pass idag. Slutar 13.25

Frukost idag bestod av äggröra, lite sill, en hutt Udos choise, en tablett Heat + från Fitnessguru och vatten. Laddad för dagen. Bilderna visar frukosten och en bild tagen från promenaden i morse :)

Jag
Av Maria - 19 april 2013 06:20

Varit ute på en härlig promenad nu på morgonen :). Man kommer hem och familjen sover fortfarande. En stund för mig själv hemma är en liten lyx i vardagen :). Men just nu är de igång. Jag ska till jobbet om 10 min och de ska till sin förskola. Skönt att jag jobbar kort pass idag. Slutar 13.25

Frukost idag bestod av äggröra, lite sill, en hutt Udos choise, en tablett Heat + från Fitnessguru och vatten. Laddad för dagen. Bilderna visar frukosten och en bild tagen från promenaden i morse :)

Jag
Av Maria - 18 april 2013 19:59

Använder appen och kommer göra det mer tror jag. Blir ju enkelt att göra inlägg och uppdatera.

Idag har jag en vilodag. Ingen hård träning alls. Hoppade promenaden i morse så tänkte ta på mig kläderna och vandra iväg en stund.

Sen är det dags att uppdatera affären på tradera med lite mer produkter. Hjeltesscrap det är jag det :). Säljer scrapbooking produkter.

Ha en skön kväll :)

// Maria

Av Maria - 17 april 2013 21:48

Idag är det pass onsdag :)

Det är då jag har mitt pumppass.

Idag var det många som fanns på plats. Energi nivån var på topp. Kunde inte bli bättre :)

Har fått så mycket positiva kommentarer om mitt instruerande vilket gör mig så glad och peppad att fortsätta.


HAr nu tagit beslutet att återuppta cykel instruerande. ar en schwinn utbildning. Det var där jag började. Det var med en cykelutbildning som allt började och jag ångrar inget :).


Efter pumppasset blev det ett cykelpass med grymma Carina. Ett pass som bara blir bättre och bättre. Älskar det :)


 


Kortet taget ett tag innan passet började. 

Presentation


Här skriver jag mest om min kost och träning. Kan även bli lite annat ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards